هکرها کنترل خودروی تویوتا پریوس را به دست گرفتند
هکرها کنترل خودروی تویوتا پریوس را به دست گرفتند
هکرهای رایانه ای ادعا می کنند با استفاده از دستگاه کنترل بازی های رایانه ای، توانسته اند یک دستگاه خودروی تویوتا پریوس را به حرکت درآورند.
هکرهای رایانه ای ادعا می کنند کنترل یک دستگاه خودروی تویوتا پریوس را به دست گرفته اند، خودرو را به اطراف چرخانده اند و از ترمزهای آن استفاده نموده اند.
چارلی میلر پژوهشگر امنیت در توئیتر و کریس والاسِک رئیس بخش امنیتِ شرکتِ آی.او.اَکتیو (IOActive) تعدادی از سیستم های این خودرو را -با استفاده از لپ تاپی که به درگاهِ اُ.بی.دیِ (درگاه تشخیصِ داخلی) خودرو وصل شده بود- در دست گرفتند و قادر بودند با استفاده از دستگاه کنترل بازی های رایانه ای، آن را به حرکت درآورند.
این دو متخصص رایانه ادعا می کنند که ترمزهای یک دستگاه خودروی فوردِ اسکِیپ را در حینِ حرکت با سرعت کم، از کار انداخته اند. قرار است میلر و والاسِک، یافته های خود را در مجمع هک ۲۱ دِف کان (Def Con) در یازدهم مردادماه سال جاری در لاس وگاس ارائه دهند. والاسِک در پستی در وبلاگ خود، کلیاتِ چگونگی دستکاری پیام های سیستمِ کَنِ (CAN یا همان شبکه منطقه یِ کنترل) خودرو به دست خود و میلر را بیان نموده است: «ما نشان خواهیم داد چگونه می توان از بعضی از این پیام ها برای کنترل فیزیکیِ خودرو در شرائط معین و مشخص بهره برد.» والاسِک به مقاماتِ دِف کان گفته است که جزئیات کافی را منتشر خواهد نمود تا «در کمترین حالتِ ممکن، شما بتوانید یافته های ما را مجدداً ایجاد نمایید و با اندکی کار، بتوانید خودروی خود را هک کنید!»
اگرچه احتمالِ این که صدها هکر می توانند کنترل خودروها را از کار بیندازند، مسئله ای نگران کننده است امّا شرکت تویوتا معتقد است واقعیت چیز دیگری است: «ما با این حالت در پریوس آشنایی کامل داریم. ما این نکته را در نظر می گیریم که این کار به کمکِ اتصال فیزیکیِ ابزار اسکنِ لپ تاپ به درگاه اُ.بی.دی صورت گرفته است و از آن برای کنترل یا از کار انداختنِ کارکردهای معینی استفاده شده است. برای فعال سازی این مورد، بخشی از پانلِ ابزار از میان برداشته شده است.»
« فقط زمانی می توان کنترل تغیریافته را صورت داد که دستگاه متصل باشد. پس از این که دستگاه از این بخش منفصل گردید، خودرو به صورت معمولی کار می کند».
تویوتا اظهار می کند به دلیلِ نیاز ارتباط فیزیکی به درگاهِ تشخیص به صورت تمام وقت، این اصلاً «هک کردن» به حساب نمی آید. با این وجود، اگر متخصصان رایانه می توانند بدین صورت کنترل وسیله یِ نقلیه ای را به دست بگیرند، پس آیا می توان گفت دست یابی به این کار به صورتِ «کنترل از راه دور» در آینده غیرممکن خواهد بود؟
یکی از سخنگوهای شرکت تویوتا اذعان می دارد: «ساده لوحانه است که فکر کنیم افرادی می توانند کنترل خودرویی را با استفاده از چیزی مثل بلوتوث به دست گیرند. در این جا فقط یک سیستم تکی وجود ندارد پس فرمان یا ترمزهای خودرو به رادیو یا تلفن متصل نیستند. این بدین معنی نیست که هرگز این کار را نمی توان انجام داد امّا ما به شدت در حال سرمایه گذاری بر روی این موضوع هستیم تا اطمینان حاصل کنیم این عمل غیر قابل انجام است».
در حالی که هک کردن خودرو از راه دور ناممکن و دور از ذهن به نظر می رسد، به سرقت بردن خودرو با استفاده از اطلاعاتِ به دست آمده از درگاهِ اُ.بی.دی دور از دسترس نیست. مایک بریگز مدیر امنیت خودرویِ بخشِ پژوهشیِ صنعت بیمه اتومبیلِ شرکت «تات چَم» اظهار می کند: «تات چَم این مسایل را بسیار جدی در نظر گرفته و با تولیدکنندگان و بیمه گران خودرو و پلیس و دولت، همکاری های بسیار نزدیکی دارد تا گستره و عمق این مسئله را درک کند. هم اکنون تات چَم و تولیدکنندگان در حال کار بر روی تعدادی راه حلِ نرم افزاری و سخت افزاری هستند که برای کمینه سازی این تهدید طراحی گردیده اند».
- ۹۲/۱۲/۱۶
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.